Kas slēpjas aiz bieži dzirdētā “VILTUS ZIŅAS“?
Neuzticamas informācijas veidi
Propaganda
- izmanto valdības, korporācijas un bezpeļņas organizācijas, lai veidotu attieksmi, vērtības un zināšanas
- uzrunā emocionāli
- var būt gan labvēlīga, gan kaitīga
Klikšķu ēsma
- uzkrītoši, sensacionāli virsraksti, kas paredzēti uzmanības novēršanai
- bieži maldinoši, un saturs var neatspoguļot virsrakstu
- palielina reklāmas ieņēmumus
Sponsorēts saturs
- reklāma, kas izskatās pēc viedokļraksta
- konflikts starp peļņas gūšanu un kvalitatīvas informācijas izplatīšanu
- patērētāji var to neatpazīt kā reklāmu, ja tas nav skaidri norādīts
Satīra un joku stāsti
- sociāli komentāri vai humors
- dažādas kvalitātes; paredzētā nozīme var nebūt acīmredzama
- var apkaunot cilvēkus, kuri saturu uztver kā patiesu
Kļūdas
- profesionālas ziņu organizācijas reizēm pieļauj kļūdas
- kļūdas var kaitēt zīmolam, aizskart vai izraisīt tiesvedību
- cienījamas organizācijas publicē atvainošanos
Politizēts saturs
- ideoloģisks, ietver faktu interpretāciju, bet var izlikties par objektīvu
- izvēlas faktus, kas apstiprina uzskatus, vienlaikus ignorējot pārējos
- lieto emocionālu un aizrautīgu valodu
Sazvērestības teorija
- mēģina izskaidrot vienkārši sarežģīto realitāti, lai mazinātu bailes un neskaidrību
- nav falsificējama un pierādījumi, kas atspēko sazvērestību, tiek norakstīti kā daļa no sazvērestības
- noraida ekspertus un autoritātes
Pseidozinātne
- brīnumzāļu un maģijas pārdevēji, vakcināciju un klimata pārmaiņu noliedzēji
- nepareizi atspoguļo reālus zinātniskos pētījumus, izsaka pārspīlētus vai nepatiesus apgalvojumus
- bieži apstrīd ekspertus
Maldinoša informācija
- iekļauj faktu, nepatiesa vai daļēji patiesa satura sajaukumu
- var būt ar nolūku informēt, autors var nezināt, ka saturs ir nepatiess
- nepareizs konteksts, manipulēts saturs un maldinoši virsraksti
Viltus
- pilnībā safabricēta satura izplatīšana ar apzinātu mērķi dezinformēt
- partizānu mārketinga taktika; boti, komentāru un zīmolu viltošana
- motivācija: peļņa no reklāmas, politiskā ietekme vai abi
N.B. Ietekmes un motivācijas kategorijas nav viennozīmīgas un būtu jāizmanto tikai kā vadlīnijas diskusijai.
Oriģinālais inforgrafiks un tā autors – EAVI.