Pasākumi skeptiski, zinātniski un racionāli domājošiem cilvēkiem
Neuzticamas info veidi

Neuzticamas info veidi

Kas slēpjas aiz bieži dzirdētā “VILTUS ZIŅAS“?

Neuzticamas informācijas veidi

Propaganda

  • izmanto valdības, korporācijas un bezpeļņas organizācijas, lai veidotu attieksmi, vērtības un zināšanas
  • uzrunā emocionāli
  • var būt gan labvēlīga, gan kaitīga

Klikšķu ēsma

  • uzkrītoši, sensacionāli virsraksti, kas paredzēti uzmanības novēršanai
  • bieži maldinoši, un saturs var neatspoguļot virsrakstu
  • palielina reklāmas ieņēmumus

Sponsorēts saturs

  • reklāma, kas izskatās pēc viedokļraksta
  • konflikts starp peļņas gūšanu un kvalitatīvas informācijas izplatīšanu
  • patērētāji var to neatpazīt kā reklāmu, ja tas nav skaidri norādīts

Satīra un joku stāsti

  • sociāli komentāri vai humors
  • dažādas kvalitātes; paredzētā nozīme var nebūt acīmredzama
  • var apkaunot cilvēkus, kuri saturu uztver kā patiesu

Kļūdas

  • profesionālas ziņu organizācijas reizēm pieļauj kļūdas
  • kļūdas var kaitēt zīmolam, aizskart vai izraisīt tiesvedību
  • cienījamas organizācijas publicē atvainošanos

Politizēts saturs

  • ideoloģisks, ietver faktu interpretāciju, bet var izlikties par objektīvu
  • izvēlas faktus, kas apstiprina uzskatus, vienlaikus ignorējot pārējos
  • lieto emocionālu un aizrautīgu valodu

Sazvērestības teorija

  • mēģina izskaidrot vienkārši sarežģīto realitāti, lai mazinātu bailes un neskaidrību
  • nav falsificējama un pierādījumi, kas atspēko sazvērestību, tiek norakstīti kā daļa no sazvērestības
  • noraida ekspertus un autoritātes

Pseidozinātne

  • brīnumzāļu un maģijas pārdevēji, vakcināciju un klimata pārmaiņu noliedzēji
  • nepareizi atspoguļo reālus zinātniskos pētījumus, izsaka pārspīlētus vai nepatiesus apgalvojumus
  • bieži apstrīd ekspertus

Maldinoša informācija

  • iekļauj faktu, nepatiesa vai daļēji patiesa satura sajaukumu
  • var būt ar nolūku informēt, autors var nezināt, ka saturs ir nepatiess
  • nepareizs konteksts, manipulēts saturs un maldinoši virsraksti

Viltus

  • pilnībā safabricēta satura izplatīšana ar apzinātu mērķi dezinformēt
  • partizānu mārketinga taktika; boti, komentāru un zīmolu viltošana
  • motivācija: peļņa no reklāmas, politiskā ietekme vai abi

N.B. Ietekmes un motivācijas kategorijas nav viennozīmīgas un būtu jāizmanto tikai kā vadlīnijas diskusijai.

Oriģinālais inforgrafiks un tā autors – EAVI.